Bhagwan Mahavira Quotes - Mahavira Jayanti Special

Born in 599 BC in Vaishali that lies in the modern Indian state of Bihar, the 24th Tirthankar of Jainism of present era, Lord Mahavira's principles of nonviolence, truthfulness, celibacy, non possessiveness & non absolutism still continue to elevate our lifestyles. He, who conquered no battle nor slayed any enemy, is yet known as an 'Arihant' (one who killed enemies) or 'Jin' (Conqueror) for he exterminated foes of anger, lust, attachments, aversion, ignorance and fallacy.

Manas Madrecha offers his obeisance to one of the greatest souls of eternity, Lord Mahavira (or Vardhaman)... 😇 and wishes you a conscience and will to emulate his fundamentals for the greater good. 😘

These are some of the chosen quotes of Bhagwan Mahavira from the book Mahavira Vani - Part 1 by Rajneesh Osho. The original quotes were in Prakrit language, the erstwhile language of the masses of northern Indian subcontinent, and a literary translation have been attempted by me. If any context is repugnant to the original intent, Micchami Dukkadam (forgive me!)

Mahavira Jayanti, Bhagwan Mahavir Vani, jain aagam, lord mahavir quotes, manas madrecha, jainism, jain religion, tirthankar, arihant, simplifying universe

आशुप्रज्ञ पंडित पुरुष को मोह-निद्रा में सोये हुए संसारी मनुष्यों के बीच रहकर भी सब तरह से जागरूक रहना चाहिए और किसी का विश्वास नहीं करना चाहिए। काल निर्दयी है और शरीर दुर्बल, यह जानकार भारुंड पक्षी की तरह अप्रमत्त-भाव से विचरना चाहिए।
An extemporary wise person must remain awaken even while residing among the worldly men asleep in the illusory sleep, and he must not trust anyone. Time is merciless and body is weak - knowing this, one must move like Bharund bird with no negligence.

जैसे कमल शरद-काल के निर्मल जल को नहीं छूता और अलिप्त रहता है, वैसे ही संसार से अपनी समस्त आसक्तियां मिटाकर सब प्रकार के स्नेहबंधनों से रहित हो जाओ। अतः गौतम, क्षणमात्र भी प्रमाद मत करो। तुम इस प्रपंचमय विशाल संसार-समुद्र को तैर चुके हो। भला किनारे पहुँचकर क्यों अटक रहे हो? उस पार पहुँचने के लिए शीघ्रता करो। हे गौतम, क्षणमात्र भी प्रमाद मत करो।
Like the lotus that doesn't touch the cool water of winter season and stays with no indulgence, in that manner, removing all your attachments from the world, become detached from all kinds of affectionate bondages.
O Gautam, do not be negligent even for a moment.
You have swam this deceitful and huge sea of the world. Then, why do you withhold yourself, having reached the shore? Make haste to reach the other side.
O Gautam, do not be negligent even for a moment.

प्रमाद को कर्म कहा है और अप्रमाद को अकर्म, अर्थात् जो प्रवृत्तियां प्रमादयुक्त है, वे कर्म बाँधने वाली है और जो प्रवृत्तियां प्रमादरहित है, वे कर्म नहीं बाँधती। प्रमाद के होने और न होने से मनुष्य क्रमशः बाल-बुद्धि (मूर्ख) और पंडित कहलाता है। जिसे मोह नहीं, उसे दुःख नहीं। जिसे तृष्णा नहीं, उसे मोह नहीं। जिसे लोभ नहीं, उसे तृष्णा नहीं। जो ममत्व से अपने पास कुछ भी नहीं रखता, उसका लोभ नष्ट हो जाता है।
Negligence (inadvertence) is said to be 'karma' and absence of negligence is non-karma. In other words, propensities that are endowed with inadvertence, binds karma and those devoid of inadvertence, do not bind karma. Based on the existence or non-existence of inadvertence, a person is called a fool or wise, respectively. One who has no attachment, has no sorrow. One who has no craving, has no attachment. One who has no greed, has no craving. One who keeps nothing with oneself on account of fondness, his greed gets destroyed.

Mahavira Jayanti, Bhagwan Mahavir Vani, jain aagam, lord mahavir quotes, manas madrecha, jainism, jain religion, tirthankar, arihant, simplifying universe

दूध, दही, घी, मक्खन, शक्कर, गुड़, खांड, तेल, मधु, मद्य, मांस आदि रसवाले पदार्थों का अधिक मात्रा में सेवन नहीं करना चाहिए, क्योकि वे मादकता पैदा करते हैं और मत्त व्यक्ति के पास वासनाएँ वैसी ही दौड़ी आती हैं, जैसे स्वादिष्ट फलवाले वृक्ष की ओर पक्षी। काम-भोग अपने आप न किसी मनुष्य में समभाव पैदा करते हैं और न किसी में राग-द्वेष रूप विकृति पैदा करते है; परंतु मनुष्य स्वयं ही उनके प्रति राग-द्वेष के नाना संकल्प बनाकर मोह से विकारग्रस्त हो जाता है।
One must not consume those materials which has more ras (juicy savour) in excess, for example, milk, curd, sugar, jaggery, custard, oil, honey, alcohol, flesh, etc. because they produce intoxication; and the desires run towards an intoxicated person just like the birds (fly) towards a tree with delicious fruits. Carnal pleasure, in itself, do not create equanimity in some person and neither does it create any deformity of attachment/aversion; but, by making varied resolutions of attachment/aversion towards them, a person himself gets afflicted by degenerative illusion.

अनुग्रहित क्रोध और मान तथा बढ़ते हुए माया और लोभ, ये चारों काले कुत्सित कषाय पुनर्जन्मरूपी संसार-वृक्ष की जड़ो को सींचते रहते हैं। चावल और जौ आदि धान्यों तथा सुवर्ण और पशुओं से परिपूर्ण यह समस्त पृथ्वी भी, लोभी मनुष्य को तृप्त कर सकने में असमर्थ है, यह जानकर संयम का ही आचरण करना चाहिए।
Occupied anger & pride, and increasing illusion and greed - these four dark and sickening astringents keep watering the roots of the reincarnating worldly tree. Even this entire earth, teeming with rice & barley and other grains, and gold & animals, is incapable to satiate a greedy man - knowing this, one has to observe self-restraint (control).

संसार में जितने भी प्राणी हैं, सब अपने कृतकर्मो के कारण ही दुखी होते हैं। अच्छा या बुरा जैसा भी कर्म हो, उसका फल भोगे बिना छुटकारा नहीं हो सकता। पापी जीव के दुःख को न जातिवाले बंटा सकते हैं, न मित्र वर्ग, न पुत्र, और न भाई-बन्धु। जब दुःख आ पड़ता है, तब वह अकेला ही उसे भोगता है। क्योंकि कर्म अपने कर्ता के ही पीछे लगते है, अन्य किसी के नहीं।
All the creatures of the world are unhappy because of their self-performed karma. One cannot escape from a karma, howsoever good or bad it may be, without facing its result. The sorrows of a sinful being can be appropriated neither by the beings of same community nor by friends or relatives. When sorrow arrives, one alone has to bear it. That is because karma follows only its doer (agent), and no one else.

Mahavira Jayanti, Bhagwan Mahavir Vani, jain aagam, lord mahavir quotes, manas madrecha, jainism, jain religion, tirthankar, arihant, simplifying universe

जो मनुष्य सुंदर और प्रिय भोगों को पाकर भी पीठ फेर लेता है, सब प्रकार से स्वाधीन भोगों का परित्याग करता हैं, वही सच्चा त्यागी कहलाता हैं। जो मनुष्य किसी परतंत्रता के कारण वस्त्र, गंध, अलंकार, स्त्री और शयन का उपभोग नहीं कर पाता, वह सच्चा त्यागी नहीं कहलाता हैं। सद्गुरु तथा अनुभवी वृद्धों की सेवा करना, मूर्खों के संसर्ग से दूर रहना, एकाग्र चित्त से सत् शास्त्रों का अभ्यास करना और उनके गंभीर अर्थ का चिंतन करना, और चित्त में धृतिरूप शांति प्राप्त करना, यह निःश्रेयस मार्ग हैं।
Even on getting voluptuary and lovely pleasures, one who averts himself from them and the one who, from all aspects, willingly abandons the pleasures that are under his authority, is known to be the true renunciant. One who is unable to consume clothe, scent, ornament, woman and sleep because of some dependency, is not known to be the true renunciant. To serve good preceptors & experienced elders, to stay away from the company of fools, to study good literature with focused mind and to contemplate its deep meaning, and to obtain the established peace in mind, is the path of Emancipation.

आत्मा ही अपने सुख और दुःख का कर्ता है तथा आत्मा ही अपने सुख और दुःख का नाशक है। अच्छे मार्ग पर चलनेवाला आत्मा मित्र है और बुरे मार्ग पर चलनेवाला आत्मा शत्रु। पाँच इन्द्रियां, क्रोध, मान, माया, और लोभ तथा सबसे अधिक दुर्जेय आत्मा को जीतना चाहिए। एक आत्मा को जीत लेने पर सब कुछ जीत लिया जाता है।
A soul itself is the doer (agent) of happiness and sorrow, and a soul itself is the destroyer of happiness and sorrow. A soul treading on the right path is a friend and the one treading on the wrong path is a foe. One must master the five senses, anger, pride, illusion, greed and the formidable soul. On winning one's soul, everything is won.

~ Manas Madrecha


Keep Reading

Your Comments Matter

Bhagwan Mahavira Quotes - Mahavira Jayanti Special
9/ 10
By